Az ás-és írásokat több mint tíz éve ismerés, mindenkinek terjesztés! Magam részéről örök értéknek, sokszor tökéletes szociológiai tanulmánynak tartás, többször visszaolvasás, mindig valami újdonságot felfedezés. Aki nem ismerés, kötelező elolvasás! Az írások pár éve a blog.hu -ra költözés: ÁSÉS Brigád. Most én magam is megpróbálkozás ás-és stílusban írás, ami hangszertanulásról, hangszervásárlásról szólás.
Szülők kitalálás, gyereknek nem ártás hangszertanulás, kultúra megismerés, pár év múlva és felnőtt korban milyen jónak levés, ha hangszeren játszani tudás. Gyerek ezt 7-8 éves fejjel nem értés, de néhány év múlva kiváló zenészeket tv-ben, filmekben látás, egyből megértés, sőt, világsztár életpálya megtervezés: pár éven belül együttesalapítás, befutás, csajozás nem problémának levés, rengeteg pénz összehaknizás, könnyű és tuti útnak gondolás. Erre erősen rásegítés Vissza a jövőbe sokszor megnézés, magadat Márti Mekflájnak gondolás (időutazásról is sokat gondolkodás), Johnny B. Goode-ot orrba-szájba léggitározás. Nem értés, zeneiskolában gitárórán miért nem rock and roll tanulás, csak béna lábtartó folyamatos helyezgetés, és nagybőgő szögben tartott gitárt bénának levés gondolás.
Első évben csak szolfézsra járás, alapdolgok (szolmizálás, ábécéshangok, ritmusok) megtanulás. Egy év múlva hangszerválasztás, aki fúvósnak menés, annak először kötelező furulyatanulás, aki zongorára, egyből zongorához ülhetés, emiatt kezdő fúvóst lenézést, hogy ő csak átmeneti hangszeren tanulás. Gitárost is lenézés, mert kisebb gitárral kezdés, csak a zongora rendes hangszernek gondolás. Évek múlva megbánás, hogy nem gitározás-megtanulás, mert zongorát tábortűzhöz cipelni nem lehetés, így csajozási esélyek kicsinek levés. Eleinte egyszerű darabok megtanulás a zongorán, élvezhetetlennek levés. Később már Mozart-játszás, magadat komolyzenésznek gondolás, nagyképűsködve menüettet játszok mondás. Jerry Lee Lewis zenéjét megismerés, sarokkal játszás zongorán rögtönpróbálás. Áldás agyadat, hogy mégis zongorát tanulás. Nem értés, menüettek helyett miért nem Great Balls of Fire tanulás. Zongoratanár könnyűzenét sosem mutatás vagy elmagyarázás, csak huszadik unalmas darabot a Bartók - Gyermekeknek III. című kottából gyakoroltatás, ez agyadramenés. Tanár kottakitevés, és mindent egyből eljátszanitudás, hogy van ez, nem értés, tanár ránézésből eljátszás, míg te heteket a darabbal szenvedés, és akkor sem olyan profin hangzás. Nyárra tizenöt darab feladás, de csak augusztusban nekiállás, a szeptemberi első órán nagy bénázás. Tanár kérdezés, egész nyáron mitcsinálás, szemlesütés, jófej tanár megértőnek levés, nyár nem csak zongoragyakorlásból állás.
Általános iskolában más zeneiskolába járókkal klikkesedés, többiek előtt énekórán bennfentesnek mutatás. A szolfézson megtanult tudással folyamatos villantás. Tanár általi folyton leintés, mert minden kérdésére választ tudás, úgyhogy énekórán túl sok újat nem hallás, unatkozás, inkább oda nem is figyelés, más órára készülés. Felsőtagozatos vagy legkésőbb középiskolás korra már élvezhető zenét játszani tudás, gitárosok előnyben levés, mert hangszerüket bárhol előkapni tudás. Zongoristák néha a totál lehangolódott iskolai zongorán játszás, mindenki körbeállás, és mondás, hogy "jé, te zongorázás, én erről nem is tudás", tanár a semmiből megjelenés, másnap a zongora már lelakatolás, "tönkremegy" tanár általi mondás, hónapokig rajta senki sem játszás.
Együttesalapítás megpróbálás, tagok nehezen összejövés, közben tanulásra koncentrálás elsődlegesnek levés. Zenész karrier újraértékelése, zenélés inkább kedvtelésnek gondolás, kevés embernek megélhetés tudás ebből, ezt sajnos belátás. Titkon mégis reménykedés, egyszer egy menedzser általi felfedezés, és álom mégis megvalósulás.
Nem profi zenész életében hangszervásárlás nem túl gyakorinak levés, hangszerboltba legtöbbször csak érdeklődésből bemenés. Először körbecsászkálás, sok szép hangszer megcsodálás, otthoni hangszerraktárról ábrándozás. Meglesés, melyik hangszer beüzemeltnek levés, hogy azt váratlan pillanatban kipróbálás. Zongorák, szintik szemrevételezés, otthonival összehasonlítás és a boltban lévőket többnyire sokkal jobbnak gondolás. Beszerzésre gondolás, lottóötös-emlegetés. Sok felakasztott gitár megnézés, aki hozzánemértés, mindet egyformának gondolás, húrszám nem értés: egyiken csak négy, másikon tizenkettő levés. Banjot felismerés, mert kerek és western filmben látás. Szuper hangja van gondolás, de először inkább gitározni kellés megtanulás. Azért banjo elkérés, hogy kipróbálás, magadat westernhősnek képzelés, de a banjon értelmes hangot megszólaltatni nem tudás. Nagyon megköszönés, hangszer megcsodálás és dicsérés, banjojátékosok gondolatban tisztelés. Más emberek megfigyelés, mindenki magát kicsit hozzáértőnek mutatás, igazi ászok skálákat elektromos gitáron levágás, zongorát püfölés, többiek körbeállás, egymásranézés, valamittudásgondolás. Közben magadban azt gondolás, hogy ezt a darabot sokkal jobban eljátszani tudás, de azt most meg nem mutatás. Eladótól gitárok elkérése, erősítőre rákötés, erősítőt össze-vissza nyomkodás, éktelen lárma csapás. Jobb boltokban emiatt kis próbaszoba kialakítás, de erősítőhöz nem értés, mindent feltekerés, szoba fölöslegesen csukottnak levés, boltból mindenki kimenekülés. Kották megnézés, á, ezt a netről is le lehet tölteni gondolás. Pénztárnál gitárpengetők, szájharmonikák nézegetés. Kicsomagolt szájharmonika ki nem próbálás, előtted már hányan a szájukba vették gondolás. Egzotikus hangszerek megcsodálás: először azt hivés, hogy dísz, aztán eladó elárulás, hogy ritka keleti hangszernek levés, de azt sem tudás, hogy megfújás, billentés, ütés vagy pengetés.
Ha korábban zenét nem tanulás, koncertek, filmek, zenészsztárok sikerei felidézés, magadat mégis hangszervásárlásra rábeszélés. Eladó profin tudás, rövid blues-szóló gitáron eljátszás. Úgy érzés, hogy ez neked is simán menés, magadat titkon B. B. Kingnek érzés, otthon Satriani lealázás elképzelés. Gitárhoz tokot is kell venni rádöbbenés, hangszervásárlás nem olcsó mulatsának levés emlegetés. Egy rakás színes pengető kiválasztás, ettől gitárjáték egyből tudás gondolás. Család az egészet fölösleges pénzkidobásnak gondolás, de őket megnyugtatás, hogy zenélés és kultúra a családban megteremtés. Közben titkon heavymetaljátszás és zúzásezerrel gondolás, sajnálás, hogy gitárt az erősítőn szétcsapkodás soha ki nem próbálhatás. Rádöbbenés, hogy erősítő is kellés, ami már a költségvetésbe bele nem férés, így olcsóbb gitár választás, félés, hogy kevésbé jól szólás. Örülés gitárszett megvevés, hazaértve, kibontva rádöbbenés, hogy oltári sok gyakorláskellés. Ujjak nemodamenés, ahová parancsolás, ujjvégek sajgás, sok szenvedés, ismert gitárosokat még nagyobbra tartás.
Ha zongora mellett döntés, választani képtelennek levés. Ezer információ beszerzés, neten utánaolvasás, az elektromos jónak levés vagy inkább pianínó, netán zongora választás. Boltos megkérdezés, de segíteni ő sem tudás, helyette inkább Lady Madonna eljátszás, vásárlásra rábeszélés. Hazaszállíttatás... ez külön misét megérés. Otthon sok egyforma billentyű nézés, rendszer észrevevés. Három fekete, két fekete, három fekete stb. közötte fehér billentyűknek levés. Egész billentyűerdő sokat bámulás, ez mitől fog jól szólni gondolkodás. Először csak jobb kézzel billentyűnyomogatás, nem értés, ehhez bal kezet hogyan hozzáillesztés. Neten oktatóvideók keresés, ismerős elhívás, hogy alapokat megmutatás, esetleg tanárhozelmenés. Bal kézzel is ügyesnek levés iszonyatos kihívásnak levés, félés, hogy ettől dadogáselkezdés. Egyből gyors rock and roll játszani akarás, ehelyett C-dúr skála heteken keresztül gyakorlás muszájnak levés. Utánaolvasás, fekete billentyűk logikájára rájövés, lassan az agyban dolgok összeállni kezdés. Ha szintetizátor vevés, csak később rájövés, hogy a billentés rendes zongorához képest sokkal gagyibbnak levés. Szinti lehetőségek kihasználás: folyamatosan dobgéppel játszás (nem tudás róla, de egyenletes zongorajátéknak ez nagyon jót tevés), mindenféle kíséret bekapcsolás, hozzá játszani egyáltalán nem tudás. Demok benyomogatása, előre rögzített számokra játszásszimulálás, Kocsiszoltánnaklevés. Ha gyerekként zongoratanulás elkezdés, kezdeti nehézségeken észrevételnül átesés, legalábbis felnőttkorban már minderre nem emlékezés, bal kéz sokkal ügyesebbnek levés, később gépírás pikkpakk megtanulás.
Dobszerkók! Dobolni fél nap alatt meg lehet tanulni gondolás. Boltban a legnagyobb dobszerkóhoz leülés, ütőket a kezedbe vevés, lábadat nem tudod hova kelleni tevés, a pedálokat kuplung fék gáznak gondolás. Pedálok lenyomás a legváratlanabb cintányér megszólalás. A végtagok nem engedelmeskedés, erre fél perc alatt rájövés. Iszonyatos zörej keltés, kezdő dobost boltból a többi vásárló kinézés. Csak csörgődob ütögetés, na, ez már megy gondolás.
Hegedű és a fúvós hangszerek. Látszólag két külön kategóriának levés, de hangszerboltban mégis egy kalap alá vevés. Ezeket a hangszereket csak azok az emberek kipróbálás, akik rajta játszani tudás. Persze brácsa és cselló is idetartozás. Hegedűről - a dobbal ellentétben - megtanulás nehéznek levés mindenki tudás. Fúvós hangszerek sok apró mütyűrjét már a kirakatban megnézés, bent rácsodálkozás, hogy saxofon több színben is levés. Gumimatrac felfújás eszedbe jutás, nem értés, a big band zenekar tagjai a sok fújástól pár perc múlva miért nem elszédülve összeesés. Fúvósokat nagyra értékelés. Gondolatban zongorával és gitárral összehasonlítás: fúvósok több hangot egyszerre megszólaltatni nem tudás miatt őket kicsit sajnálás.
Utolsó kommentek